دانستنی های روز

دانستنی های روز حقایق جالب

دانستنی های روز

دانستنی های روز حقایق جالب

اطلاعات 1.5 میلیون ایمیل کاربران فیس بوک فاش شد



اخبار,اخبار تکنولوژی,فیس بوک

شرکت فیسبوک تایید کرد که اطلاعات مربوط به مخاطبین ایمیل 1.5 میلیون کاربر خود را بدون اطلاعات آن‌ها جمع‌اوری کرده است.

 این شرکت که بزرگترین شبکه اجتماعی جهان را در اختیار دارد، بتازگی اعلام کرد فهرست مخاطبین ایمیل کاربران در پی تغییراتی در طراحی شبکه که در حدود دو سال قبل انجام گرفت، به طور غیرعمدی جمع‌آوری شده است و اکنون فیسبوک در حال پاک کردن این اطلاعات از سرورهای خود است.

به گفته این شرکت ماجرا از سه سال قبل و با ایجاد تغییر در فرآیند گام به گام ارزیابی به‌منظور ثبت حساب کاربری جدید در این شبکه اجتماعی آغاز شده است. پیش از این تغییرات کاربران حق داشتند در خصوص بارگذاری فهرست مخاطبین ایمیل خود در فیسبوک تصمیم‌گیری کنند. اما در سال 2016 پیامی که این حق انتخاب را گوشزد می‌کرد، پاک شد و در نتیجه فهرست مخاطبین ایمیل برخی از کاربران بدون جلب رضایت آن‌ها در اختیار فیسبوک قرار گرفت. 

به گفته سخنگوی فیسبوک، این شرکت تا ماه آوریل سال جاری میلادی از این موضوع بی اطلاع بوده و تا کنون این اطلاعات در اختیار هیچ شخصی در خارج از فیسبوک قرار نگرفته است. 

این اتفاق، جدیدترین اشکال امنیتی است که می‌تواند منجر به پیگرد قانونی فیسبوک شود. در طول 18 ماه گذشته این شرکت درگیر رسوایی اطلاعاتی کمبریج و بزرگترین شکست امنیتی تاریخ بوده است. همچنین این شرکت پس از پخش مستقیم جریان تیراندازی پانزدهم مارس در دو مسجد واقع در نیوزیلند به دلیل استفاده مهاجم از ابزارهای پخش زنده فیسبوک به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. برنامه پیام فوری WhatsApp نیز که متعلق به این شرکت است با اتهام زمینه سازی برای گسترش اطلاعات غلط در هندوستان مواجه است.

برای آگاهی از جدید ترین اخبار و دانستنی ها به سابت factplus.ir مراجعه فرمایید.

برای آگاهی از جدید ترین اخبار تکنولوژی  به وبلاک newstec.blogfa.com مراجعه کنید

 


اینستاگرام و واتس‌اپ برای ساعاتی از دسترس کاربران خارج شدند



اخبار,اخبار تکنولوژی,اینستاگرام و واتس‌اپ

مشکل جهانی اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک بعضی از کاربران فضای مجازی را سردرگم کرد.

به گزارش  خبرنگاران، مدتی است که فضای مجازی بخش عمده‌ زندگی مردم را به خود اختصاص داده است. کاربران فضای مجازی با داشتن چندین حساب در شبکه‌های اجتماعی مختلف و پیام‌رسان‌ها خود را سرگرم می‌کنند. البته نباید مفید بودن این نرم‌افزارها را فراموش کرد اما وابستگی بیش از حد به آن‌ها مسئله مضری است.

گاهی این وابستگی به قدری زیاد می‌‎شود که افراد زیادی در سراسر دنیا پس از به وجود آمدن یک مشکل سریع عصبی و ناراحت می‌شوند و تا برطرف شدن این مشکل ذهنشان مشغول می‌شود. این همان اتفاقی است که کاربران بعضی از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها امروز با آن دست و پنجه نرم کردند.

از ساعاتی پیش بعضی از کاربران شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و اینستاگرام و پیام‌رسان واتس‌اپ در سراسر جهان دچار مشکل شده‌اند. در حال حاضر فیسبوک و اینستاگرام هر دو  برای برخی از کاربران غیرقابل دسترس هستند و پست‌های جدید در صفحه کاربران دیده نمی‌شود. همچنین دامنه اصلی Facebook نیز از دسترس خارج شده است. بعضی از کاربران در طی این چند ساعت نه پیامی در واتس‌اپ دریافت کرده‌اند و نه می‌توانند پیامی به سایرین ارسال کنند؛ به همین دلیل کاربران سرویس‌های اصلی فیسبوک (فیسبوک صاحب فعلی واتس‌اپ و اینستاگرام است) در توئیتر مشکلی که در حال تجربه آن هستند را به اشتراک گذاشته‌اند.

بر اساس گزار‌ش‌های ارسالی کاربران، این اختلال از حدود ساعت ۱۶ امروز ۲۵ فروردین ماه شروع شده و به نظر می‌رسد بعضی از مناطق بیشتر از جا‌های دیگر درگیر این مسئله هستند. این مشکل فیسبوک دقیقا پس از گذشت یک ماه از بدترین مشکل این شبکه اجتماعی ایجاد شده است. فیسبوک، واتس‌اپ و اینستاگرام ماه گذشته برای چیزی در حدود ۲۴ ساعت در دسترس نبودند تا اینکه فیسبوک این مشکل را حل کرد. فیسبوک "تغییر پیکربندی سرور" را مقصر اصلی این مشکل دانست و از قطع شدن سرویس‌های خود از کاربران عذرخواهی کرد.

برای آگاهی از جدید ترین اخبار و دانستنی ها به سابت factplus.ir مراجعه فرمایید.

برای آگاهی از جدید ترین اخبار تکنولوژی  به وبلاک newstec.blogfa.com مراجعه کنید

'والری بیکوفسکی' فضانورد رکوردار روس درگذشت

اخبار,اخبار علمی,والری بیکوفسکی

"والری بیکوفسکی" یکی از اعضای نخستین گروه فضانوردان روسیه روز ۲۶ مارس ۲۰۱۹ در سن ۸۵ سالگی درگذشت.

به گزارش ایسنا، او در ۲ اوت ۱۹۳۴ در "پاولفسکی پاساد" از استان مسکو به دنیا آمد. طی دوران جنگ جهانی، پدرش به عنوان مأمور امنیتی چند سالی در سفارت شوروی در تهران خدمت می‌کرد و مدتی از دوران کودکی خود را در ایران گذراند.

پس از اتمام آموزشگاه هوایی "کاچینسک" در نیروی هوایی شوروی به کار پرداخت و چیزی نگذشت که به عنوان یک خلبان برجسته توانایی‌های خود را به نمایش گذاشت. در سال ۱۹۶۰ به عنوان یکی از ۲۰ عضو نخستین گروه کیهان نوردان ‏شوروی، برای پرواز به فضا انتخاب شد. او ‏مراحل

تحصیلی بعدی را در آکادمی هوایی ‏"ژوکوفسکی" تکمیل کرد و توانست دکترای علوم فنی خود را از این دانشگاه بگیرد.‌

والری بیکوفسکی اولین پرواز خود را در ۱۴ ‏ژوئن ۱۹۶۳ با "وستک ۵ " انجام داد. سفر تاریخی بیکوفسکی رکوردی را به جا گذاشت که تاکنون شکسته نشده است. ۴ روز و۲۳ ساعت و۷ دقیقه. تاکنون هیچکس به شکل انفرادی چنین مدت طولانی در فضا بسر نبرده است. طی این مدت در سفینه

کوچک وستک، او بدون آنکه بتواند لباس فضاییش را بیرون آورد، زندگی کرد و تمام نیازهای فیزیولوژیکی‌اش را انجام داد. این پرواز نام او را نه فقط به عنوان یک رکورددار، بلکه نهمین فضانورد جهان و پنجمین فضانورد شوروی به ثبت رساند.

تا سیزده سال بعد ‏گرچه بیکوفسکی برای چند سفرهای فضایی انتخاب شد اما به دلیل لغو این پروازها، هیچ فعالیتی در مدار نداشت. ‏در سال ۱۹۷۶ با سایوز ۲۲ به همراه آکسیونف یک ‏سفر ۸ روزه فضایی انجام داد. آخرین سفر فضایی ‏خود را نیز با سایوز ۳۱ در ۲۶ اوت ۱۹۷۸ به همراه ‏زیگموندین

فضانورد جمهوری دموکراتیک آلمان انجام داد. بیکوفسکی جمعاً ۲۰ روز و ۱۷ ساعت از ‏عمر خود را در فضا بسر برده است. او در ۲۶ ژانویه ‏‏۱۹۸۲ از گروه کیهان نوردان کناره‬ گیری کرد.‏ بیکوفسکی به دلیل خدماتش به فضانوردی چندین مدال گرفت که از جمله می‌توان به دو مدال ستاره طلایی

قهرمان شوروی، سه مدال لنین، مدال دوستی ملل، مدال ۲۵ سال فرهنگ انسانی اشاره کرد.

برای آگاهی از جدید ترین اخبار و دانستنی ها به سابت factplus.ir مراجعه فرمایید.

برای آگاهی از جدید ترین اخبار تکنولوژی  به وبلاک newstec.blogfa.com مراجعه کنید

ماهی‌ها و زنبورها با هم صحبت می‌کنند!

اخبار,اخبار علمی,ماهی‌ها و زنبورها

پژوهشگران سوئیسی توانستند با کمک نوعی ربات، یک پل ارتباطی میان ماهی‌ها و زنبورها ایجاد کنند.

به نقل از گیزمگ، زنبورهای عسل و ماهی‌ها توانستند در آزمایش جدیدی، با کمک ربات‌ها از راه دور با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

این آزمایش‌، بر اساس پروژه‌ای صورت گرفته که پیش‌تر در مورد ادغام توانایی ربات‌ها و رفتار حیوانات انجام شده بود. پژوهشگران "مؤسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان" (EPFL) سوئیس در سال ۲۰۱۷، یک ماهی رباتیک طراحی کردند که شبیه به ماهی‌های واقعی به نظر می‌رسید.

این گروه پژوهشی در این بررسی جدید، ماهی رباتیک را به کندوی زنبورهای عسل فرستادند. ربات‌های این آزمایش طوری طراحی شده بودند که بتوانند سیگنال‌هایی قابل درک را برای زنبورها ارسال کنند. این ربات‌ها، در شکل‌ها، رنگ‌ها و طرح‌های خاصی ساخته شده بودند تا بتوانند لرزش و حرکت به خصوصی داشته باشند؛ در نتیجه توانستند به کمک لرزش‌ها، حرکات و تغییر دمای بدن خود، با زنبورهای عسل ارتباط برقرار کنند. ربات‌های دیگری نیز با همین هدف به سکونتگاه ماهی‌ها فرستاده شدند.

هر یک از این سیستم‌های رباتیک، حیوانات اطراف خود را بررسی کردند؛ سپس داده‌ها را به ربات‌های دیگر انتقال دادند تا آنها را به سیگنال‌هایی تبدیل کنند که برای حیوانات دیگر نیز قابل درک هستند. پژوهشگران نیز با کمک اینترنت، داده‌های دو ربات را به هم مرتبط ساختند. بدین ترتیب ربات‌ها توانستند نقش مترجم را میان دو نوع حیوان متفاوت که دور از هم قرار داشتند، بازی کنند.

"فرانک بونت" (Frank Bonnet)، از نویسندگان این پژوهش گفت: ما با این کار توانستیم یک پل ارتباطی میان دو حیوان ایجاد کنیم تا پویایی میان آنها حفظ شود. حیوانات با کمک این ربات‌ها توانستند با ویژگی‌های یکدیگر سازگار شوند و با هم ارتباط برقرار کنند.

"فرانچسکو موندادا" (Francesco Mondada)، از نویسندگان این پژوهش گفت: این ربات‌ها مانند مترجمان حاضر در نشست‌های بین‌المللی عمل می‌کنند و وظیفه تبادل اطلاعات میان دو حیوان متفاوت را بر عهده دارند.

پژوهشگران باور دارند که این پژوهش می‌تواند به ابداع راه‌های بهتر و غیرتهاجمی برای بررسی رفتار حیوانات و اثر گذاشتن بر آنها منجر شود.

برای آگاهی از جدید ترین اخبار و دانستنی ها به سابت factplus.ir مراجعه فرمایید.

برای آگاهی از جدید ترین اخبار تکنولوژی  به وبلاک newstec.blogfa.com مراجعه کنید