دانستنی های روز

دانستنی های روز حقایق جالب

دانستنی های روز

دانستنی های روز حقایق جالب

چین ۲ ماهواره ناوبری پرتاب کرد


 اخبار علمی ,خبرهای علمی,ماهواره ناوبری
چین موفق به پرتاب دو ماهواره ناوبری برای گسترش "سامانه ناوبری بیدو"(BDS) به پوشش جهانی شده است.

 به نقل از اسکای نیوز، سامانه ناوبری بیدو یا سامانه ماهواره‌ای ناوبری بیدو(قطب نما) پروژه‌ای چینی برای توسعه سامانه ناوبری ماهواره‌ای مستقل است. اولین سامانه بیدو که بطور رسمی سامانه آزمایشی ماهواره‌ای ناوبری بیدو یا بیدو-۱ خوانده می‌شود، شامل سه ماهواره با پوشش و کاربردهای محدود است. این سامانه از سال ۲۰۰۰، خدمات ناوبری را عمدتا برای مشتریان در چین و مناطق همسایه آن، آغاز کرد. نسل دوم این سامانه که به نام قطب نما یا بیدو-۲ شناخته شده‌ است، یک سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی شامل ۳۵ ماهواره بود. این سامانه در چین در دسامبر ۲۰۱۱ با ۱۰ ماهواره شروع به کار کرد و برنامه‌ریزی شده‌ است تا سال ۲۰۱۲ به منطقه آسیا-اقیانوسیه و تا سال ۲۰۲۰ به کل زمین خدمات ارائه کند.

پرتاب اخیر سی وسومین پرتاب این کشور و و نهمین پرتاب در پروژه‌ بیدو است.

این دو ماهواره‌ چینی که سوار بر موشک "لانگ مارچ"(Long March) پرتاب شده بودند، پس از گذشت چهار ساعت در "مدار میانی زمین"(MEO) قرار گرفتند.

مدار میانی زمین منطقه‌ای از فضای دور زمین است که بالای مدار نزدیک زمین و پایین مدار زمین‌ثابت قرار دارد.

ماهواره ها از مرکز پرتاب ماهواره "Xichang" استان سیچوان، پرتاب شدند. اندازه ماهواره‌های مذکور کوچک‌تر از یک ماشین و در ابعاد ۲.۲۵ در ۱.۲۲ و ارتفاع ۱ متر هستند.

سامانه ناوبری بیدو یا سامانه ماهواره‌ای ناوبری بیدو(قطب نما) پروژه‌ای چینی برای توسعه سامانه ناوبری ماهواره‌ای مستقل است. سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی سیستم‌هایی هستند که به گیرنده‌های کوچک اجازه می‌دهند تا موقعیت خود را(طول، عرض و ارتفاع جغرافیایی) با خطای چند متری مشخص کنند. این قابلیت از طریق انتقال امواج رادیویی بین دستگاه و ماهواره صورت می‌گیرد. ایستگاه‌های ثابت زمینی می‌توانند برای محاسبه بسیار دقیق زمان برای آزمایش‌های علمی استفاده شوند.

Xiejun، طراح اصلی ماهواره بیدو در گفتگو با اسکای نیوز گفت: سیستم ناوبری بیدو برای آینده هوا فضا چین بسیار مهم است. توسعه موفقیت آمیز سیستم بیدو نشان دهنده توسعه مهم صنعت هوافضا چین است.

برای آگاهی از جدید ترین اخبار و دانستنی ها به سابت factplus.ir مراجعه فرمایید.

برای آگاهی از جدید ترین اخبار تکنولوژی  به وبلاک newstec.blogfa.com مراجعه کنید

اندازه گیری هوش انسان از روی تصاویر مغز


 اخبار علمی ,خبرهای علمی, اندازه گیری هوش انسان
محققان کشور با همکاری یک دانشگاه برزیلی در صدد هستند با تصاویر مغزی به اندازه گیری هوش انسان بپردازند. 

دکتر حمید سلطانیان زاده استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران گفت: ما با هدف همگامی با علوم و فناوری های روز دنیا و کمک به پیشبرد آنها با توسعه راهکارهای نوین، مشغول انجام آزمایش های غیرتهاجمی روی دانشجویان داوطلب برای اندازه گیری هوش آنها با استفاده از آزمون های هوش و تصویربرداری مغزی هستیم.

وی افزود: با انجام این پژوهش و توسعه روش های نوین تحلیل داده های تحقیقاتی امید می رود ارتباط معناداری بین هوش انسان و تصاویر تشدید مغناطیسی کارکردی در حالت استراحت و تصاویر تانسور انتشاری بدست آید تا از این طریق بتوان هوش انسان را از این تصاویر پیش بینی کرد.  

سلطانیان زاده گفت: شدت روشنایی تصاویرfMRI   (تصویرسازی تشدید مغناطیسی عملکردی) با تغییر میزان اکسیژن خون تغییر می کند و چون فعالیت نورون ها در ناحیه خاصی از مغز با تغییر میزان اکسیژن خون در همان ناحیه همراه بوده، شدت روشنایی تصاویر fMRI با میزان فعالیت نورون ها مرتبط است.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی پزشکی دانشگاه تهران افزود: در این روش، تعداد زیادی تصویر از مغز گرفته می شود که همگی متاثر از میزان فعالیت نورون ها در مناطق مختلف مغز هستند و  با پردازش این تصاویر می توان مناطقی از مغز که همزمان و هماهنگ فعالیت می کنند را مشخص کرد و شبکه های مسئول فعالیت های گوناگون مغز را تخمین زد.

مجری طرح پیش بینی هوش انسان با استفاده از تصاویری مغزی تصریح کرد: در روش  DTI  (تصویرسازی بردار انتشار) شدت روشنایی تصاویر متاثر از میزان و جهت انتشار ملکول های آب در بافت های مختلف است و تصاویر DTI  امکان شناخت ویژگی های ریز ساختارهای بافت سیستم اعصاب مرکزی را فــراهـم مـی کنند و همچنین از این تصاویر می توان برای شناسایی اتصالات ساختاری و سازمانی آکسون ها در سطح میکروسکوپی استفاده کرد. 

سلطانیان زاده با بیان اینکه در سال های اخیر، پژوهشگران در سراسر دنیا به دنبال یافتن راهکارهای مناسب برای استفاده از داده های تصویرنگاری غیرتهاجمی مغز از جمله fMRI و   DTIبه عنوان یک ابزار تشخیصی در کاربردهای گوناگون مرتبط با علوم شناختی هستند، خاطر نشان کرد: در این روش تلاش می شود با استفاده از تصاویر fMRI چگونگی یادگیری در یک مغز طبیعی، بیمار یا مصدوم و همچنین ارزیابی خطرات بالقوه عمل جراحی یا دیگر درمان های تهاجمی و تخمین فعالیت بخش های مختلف مغز در پاسخ به تحریک های خارجی و یا فعالیت خود به خودی آن در حالت استراحت بررسی شود.

وی گفت: امید می رود با توسعه روش های نوین تحلیل داده ها ، بتواند ارتباط معناداری بین هوش انسان و اطلاعات موجود در تصاویر MRI به دست آورد و سپس هوش انسان را از این تصاویر پیش بینی کرد.

 این طرح با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در حال انجام است. 

برای آگاهی از جدید ترین اخبار و دانستنی ها به سابت factplus.ir مراجعه فرمایید.

برای آگاهی از جدید ترین اخبار تکنولوژی  به وبلاک newstec.blogfa.com مراجعه کنید

استفاده از پچ پوستی نانوسوزنی برای تزریق دارو به سلول


 اخبار علمی ,خبرهای علمی,نانوسوزن
تحویل دارو به داخل سلول‌های پوستی با استفاده از نانوسوزن‌های میکروسکوپی می‌تواند در درمان بیماری‌های پوستی بدون آسیب رساندن به سلول‌های دیگر موثر باشد. 

به نقل از مدگجت، در گذشته نانوسوزن‌های سیلیکونی ساخته شده بودند که می‌توانند این کار را انجام دهند، اما آنها سفت و سخت و دردناک هستند، علاوه بر این سرعت کارایی آنها کم و پایین است و دلیل آن موضوع، این است که آرایه‌های سوزن‌های نانو معمولا روی بخش سفت و محکم  "قرص سیلیکون"(silicon wafers) قرار می‌گیرند.

قرص سیلیسیم یا قرص سیلیکون یک برش نازک از یک نیمه‌رسانا مانند بلورهای سیلیسیم است که در ساخت تراشه‌های الکترونیکی و دیگر ریزابزارها کاربرد دارد. این قرص‌های سیلیسیمی در ریزابزارهای الکترونیکی به صورت یک لایه کار می‌کنند به گونه‌ای که این ریزابزارها درون و روی قرص‌ها کار می‌شوند یا بسیاری فرایندهای زیرساختی مانند آلایش، کاشت یون، لیتوگرافی نوری و… بر روی آنها انجام می‌شود.

"چی هووان لی"(Chi Hwan Lee)، استادیار دانشگاه پوردیو گفت: برای مقابله با این مشکل، ما یک روش را ایجاد کردیم که انتقال فیزیکی نانوذرات سیلیکونی را از قرص اصلی سیلیکون به یک "پچ زیستی"(bio-patch) انجام می‌داد.  پچ این نانوسوزن نه تنها انعطاف پذیر، بلکه شفاف است و به همین دلیل پژوهشگران را قادر می‌سازد تا به طور همزمان تعامل بین سلول‌ها و نانوسوزن را مشاهده کنند.

اکنون دانشمندان "دانشگاه پوردیو"(Purdue University)  و "دانشگاه هانیانگ"(Hanyang University) کره جنوبی موفق به توسعه یک پلتفرم انعطاف پذیر و شفاف برای پچ‌های نانوسوزنی سیلیکونی شده‌اند و افراد را قادر می‌سازد تا دارو دقیقا به سلول‌های زنده ارسال شود.

نانوپچ‌ها نه تنها بر روی پوست، بلکه بین عضلات و درون بافت‌ها نیز به مدت طولانی قرار می‌گیرند. از آنجا که پچ‌ها شفاف هستند، اگر بر روی پوست قرار گیرند، بهبود بافت زیر آن را می‌توان نسبتا خوب مشاهده کرد.

برای آگاهی از جدید ترین اخبار و دانستنی ها به سابت factplus.ir مراجعه فرمایید.

برای آگاهی از جدید ترین اخبار تکنولوژی  به وبلاک newstec.blogfa.com مراجعه کنید

تولید تراشه ۷ نانومتری کم مصرف برای گوشی های هوشمند


 اخبار تکنولوژی ,خبرهای تکنولوژی,تراشه ۷ نانومتری
شرکت سامسونگ تراشه پیشرفته جدیدی به نام اکسینوس ۹۸۲۰ را تولید کرده که قرار است جایگزین تراشه قدیمی تر اکسینوس ۹۸۱۰ این شرکت در گوشی های هوشمند شود. 

 به نقل از اسین ایج، سامسونگ در تلاش است در زمینه تولید سخت افزارهای مورد استفاده در گوشی های هوشمند نیز خودکفا شود تا بتواند با انعطاف و اقتدار بیشتری در این زمینه فعالیت کند.

این شرکت که در زمینه تولید نمایشگر، دوربین و تراشه های مورد استفاده در گوشی های هوشمند کم و بیش خودکفا شده، حالا تولید سری جدیدی از تراشه های اکسینوس را آغاز کرده که مهم ترین مزیت آنها استفاده از فناوری ۷ نانومتری برای طراحی آنهاست که موجب شده ضخامت و کارآیی تراشه های یادشده بیشتر شود.

تراشه های Exynos ۹۸۱۰ در قدرتمندترین گوشی های سامسونگ که در بازار موجود هستند یعنی گالکسی اس ۹ و نوت ۹ مورد استفاده قرار می گیرند و تراشه ۹۸۲۰ نیز که با فناوری FinFET هفت نانومتری طراحی شده در گوشی های پرچمدار آتی سامسونگ به کار گرفته خواهد شد.

ارتقای ۲۰ درصدی عملکرد در مقایسه با مدل ۹۸۱۰ و کاهش ۵۰ درصدی مصرف انرژی مهم ترین مزیت تراشه ۹۸۲۰ محسوب می شود. تراشه یادشده با استانداردهای مخابراتی نسل پنجم تلفن همراه نیز سازگاری دارد. احتمالا از این تراشه در گوشی گالکسی سری اس ۱۰ استفاده خواهد شد.

برای آگاهی از جدید ترین اخبار و دانستنی ها به سابت factplus.ir مراجعه فرمایید.

برای آگاهی از جدید ترین اخبار تکنولوژی  به وبلاک newstec.blogfa.com مراجعه کنید

کپسول فضایی باری ژاپن از ایستگاه فضایی بین المللی جدا شد


اخبار,اخبار علمی,کپسول فضایی باری ژاپن

کپسول فضایی باری ژاپنی از ایستگاه فضایی بین المللی به سمت زمین رها شد تا در اتمسفر زمین بسوزد.

 به نقل از اسپیس، یک کپسول فضایی باری متعلق به ژاپن از ایستگاه فضایی به سمت زمین پرواز کرد.

فضانوردان حاضر در ایستگاه کپسول فضایی HTV-7 را به وسیله یک بازوی رباتیک از ایستگاه فضایی به سمت زمین فرستادند. سازمان فضایی ژاپن در اواخر سپتامبر یک محموله ۵ تنی شامل مواد غذایی تازه، تجهیزات آزمایشگاهی و ذخایر دیگر را در این فضاپیما به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاد.

این کپسول در حقیقت فضاپیمایی است که برای انتقال چند تن ذخایر به ایستگاه بین المللی فضایی ساخته شده است. کپسول پس از انتقال ذخایر در مسیر بازگشت از ایستگاه در اتمسفر زمین می سوزد.

این فضاپیما همچنین بخشی از ناوگان فضاپیماهای رباتیک حمل بار است که ژاپن، روسیه، اروپا و آمریکا در ایستگاه نگهداری می کنند.

برای آگاهی از جدید ترین اخبار و دانستنی ها به سابت factplus.ir مراجعه فرمایید.

برای آگاهی از جدید ترین اخبار تکنولوژی  به وبلاک newstec.blogfa.com مراجعه کنید