دانستنی های روز

دانستنی های روز حقایق جالب

دانستنی های روز

دانستنی های روز حقایق جالب

ماموریت جدید ناسا اعلام شد/ مطالعه آغاز و تکامل جهان

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,  ماموریت جدید ناسا
ناسا قصد دارد در جدیدترین ماموریت خود آغاز و تکامل جهان را مطالعه کند. این ماموریت بیش از ۳۰۰ میلیون کهکشان در مسافت های مختلف را بررسی می کند. 

به گزارش مهر به نقل از سی ان ان، ناسا جدیدترین ماموریت فضایی خود را اعلام کرد. این ماموریت (SPHEREx)نام گرفته است. این ماموریت دوساله برای مطالعه  آغاز و تحول جهان انجام می شود تا مشخص شود چه میزان عناصر  مشترک حیاتی در کهکشان راه شیری وجود دارد.

برای این منظور فضاپیمای مذکور آسمان را با نور مادون قرمز رصد می کند تا جستجویی درباره مواد تشکیل دهنده حیات در کهکشان راه شیری انجام دهد و تا ۱۰ میلیارد سال قبل را بررسی کند. فناوری که برای ساخت SPHEREx به کار گرفته شده قبلا در ماهواره ها و فضاپیماهای اسالی به مریخ استفاده شده است.

قرار است این فضاپیما در ۲۰۲۳ به آسمان پرتاب شود. به غیر از هزینه های پرتاب، ۲۴۲ میلیون دلار بودجه برای این ماموریت تعیین شده است.

ماموریت SPHEREx بیش از ۳۰۰ میلیون کهکشان در مسافت های مختلف را بررسی می کند و از سوی دیگر  ۱۰۰ میلیون ستاره در کهکشان راه شیری را با دقت و جزئیات بیشتری مطالعه کند. این فضاپیما طی ماموریت هر ۶ ماه یک بار یک تحقیق در سراسر آسمان انجام می دهد و به این ترتیب تا پایان ماموریت تمام آسمان را بررسی کرده است.

SPHEREx هنگام انجام این ماموریت وجود مولکول های ارگانیک و آب در مناطق تولد ستارگان را بررسی می کند. این مناطق و دیسک های اطراف ستارگان به ایجاد سیارات جدید کمک می کنند و احتمالا به ایجاد اجزای حیات نیز کمک می کنند.

برای آگاهی از جدید ترین اخبار و دانستنی ها به سابت factplus.ir مراجعه فرمایید.

برای آگاهی از جدید ترین اخبار تکنولوژی  به وبلاک newstec.blogfa.com مراجعه کنید

مغز چگونه از خاطرات محافظت می‌کند؟

 اخبار علمی ,خبرهای علمی, مغز
پژوهشگران "دانشگاه آکسفورد" در بررسی جدیدی، به نحوه محافظت مغز از خاطرات پی بردند.

ایسنا نوشت:

پژوهشگران "دانشگاه آکسفورد"(University of Oxford) موفق شدند مکانیسم دقیق نورون‌هایی که یادآوری خاطرات را ممکن می‌سازند، مشخص کنند.

در این بررسی به شرکت‌کنندگان، وظایفی مربوط به حافظه واگذار شد. هر شرکت‌کننده باید در عرض دو روز، دو خاطره دارای اشتراک اما جداگانه را به خاطر می‌سپرد. پژوهشگران در روز سوم، ارتباط میان دو خاطره را با کمک یک اسکنر ام‌. آر. آی بررسی کردند.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند حداقل دو ناحیه از مغز، در اصلاح ارتباط حافظه نقش دارند. نخستین ناحیه، هیپوکامپ است. هیپوکامپ، با آن دسته از عملکردهای مغز که در سطح بالاتری قرار دارند، در ارتباط است و خاطرات مشترک را با کمک اطلاعات مفهومی جدا می‌کند.

پژوهشگران در مرحله دوم و اواسط اسکن، از تحریک مغزی استفاده کردند تا تراکم "گاما آمینوبوتیریک اسید"(GABA) را در مغز کاهش دهند. گاما آمینوبوتیریک اسید، یک ناقل عصبی در مغز است که فعالیت نورون‌های دیگر را کاهش می‌دهد و ارتباط میان سلول‌های مغز را تنظیم می‌کند. پژوهشگران دریافتند که با کاهش گاما آمینوبوتیریک اسید، دخالت حافظه عصبی افزایش می‌یابد. این موضوع نشان می‌دهد که علاوه بر هیپوکامپ، مهار حافظه عصبی هم می‌تواند از همکاری میان خاطرات مشترک پیشگیری کند.

دکتر "هلن بارون"(Helen Barron)، سرپرست این پژوهش گفت: توانایی مغز ما در به خاطر سپردن رخدادهای گوناگون زندگی روزمره، باورنکردنی است. ما می‌توانیم بین روزهای گوناگون، تمایز قائل شویم و جزئیات مهمی مانند محل پارک کردن دوچرخه خود در هر روز را به صورت جداگانه به خاطر بیاوریم. درک نحوه انطباق خاطرات با یکدیگر و به یاد آوردن آنها به صورت جداگانه، می‌تواند به ابداع روش‌هایی برای درمان بیماری‌هایی مانند آلزایمر یا اسکیزوفرنی کمک کند.

پژوهشگران در نظر دارند این بررسی را روی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی و اوتیسم انجام دهند. آنها در جستجویداوطلبانی هستند تا با بررسی آنها، اطلاعات بیشتری در مورد مکانیسم‌هایی که از مغز در برابر تداخل حافظه محافظت می‌کنند، به دست بیاورند.

برای آگاهی از جدید ترین اخبار و دانستنی ها به سابت factplus.ir مراجعه فرمایید.

برای آگاهی از جدید ترین اخبار تکنولوژی  به وبلاک newstec.blogfa.com مراجعه کنید

تولد 5 میمون شبیه‌سازی‌شده در چین / عکس

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,میمون
در یک آزمایش جنجالی در چین، 5 میمون شبیه‌سازی‌شده از روی یک میمون مشکل‌دار مبتلابه بیماری روانی متولد شدند. 

به گزارش خبرآنلاین، محققان موسسه نوروساینس آکادمی علوم چین در شانگهای با ویرایش ژن میمون میزبان و حذف ژن‌های مخرب BMAL1(ژن‌های حاوی اضطراب، افسردگی و اسکیزوفرنی)، دست به شبیه‌سازی زده و 5 میمون سالم از روی آن ایجاد کردند.{لینک}{لینک}

روش به‌کاررفته برای تولید 5 میمون همان روشی است(SCNT) که در ایجاد دو میمون «ژونگ ژونگ» و «هوآ هوآ» سال گذشته بکار رفت و مانند روشی است که در دهه 90 گوسفند معروف دالی در اسکاتلند به وجود آمد.

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,میمون

با فناوری کریسپر Crispr-Cas9 توالی ژنوم BMAl1 برداشته شد و سپس 5 میمون کاملاً مشابه هم خلق شد.

محققان امیدوارند با این روش بتوانند یک نسل بدون عیب از میمون‌ها را برای تولید آزمایشگاهی و استفاده از آن‌ها در تحقیقات بعدی، به وجود بیاورند.

اخیراً دانشمند چینی به نام «هی جیانکوی» که اولین دوقلوی انسانی با ویرایش ژنتیک را با هدف حذف بیماری HIV به دنیا آورده بود، بازداشت شد.

برای آگاهی از جدید ترین اخبار و دانستنی ها به سابت factplus.ir مراجعه فرمایید.

برای آگاهی از جدید ترین اخبار تکنولوژی  به وبلاک newstec.blogfa.com مراجعه کنید