دانستنی های روز

دانستنی های روز حقایق جالب

دانستنی های روز

دانستنی های روز حقایق جالب

رباتی که سارقان را شناسایی می‌کند!

اخبار,اخبار علمی

یک مرکز خرید در لس‌آنجلس، از اولین ربات نگهبان امنیتی خود برای گشت و گذار در مرکز خرید به منظور شناسایی سارقان رونمایی کرده است.

به نقل از دیلی میل، این نگهبان امنیتی روبوکاپ مانند قادر به تصویربرداری و فیلمبرداری و ارسال اطلاعات به ستاد امنیتی است تا اگر به مورد مشکوکی برخورد، ماموران سریع آنها را دستگیر کنند.

این ربات مجهز به یک دوربین ۳۶۰ درجه، وای‌-فای، بخش‌های حسگر است و می‌تواند ویدیویی که در حال ضبط کردن آن است را نیز به صوت زنده پخش کند، پلاک خودروها را بخواند و افراد را شناسایی کند.

ربات یادشده به طور خودکار عمل می‌کند و ظاهر آن شبیه شخصیت "دالک"(dalek) در سریال "دکتر هو"(Doctor Who) و شخصیت اصلی فیلم علمی تخیلی"وال-ای"(Wall-E) است.

هدف از توسعه این ربات تشخیص عابران جنایتکار و سارقان است.

هنوز نامی برای این ربات انتخاب نشده است اما صاحبان این فروشگاه در فکر انتخاب اسمی مناسب برای وی هستند.

این ربات که کارمند جدید این فروشگاه محسوب می‌شود، برای نخستین بار آخر هفته گذشته به عموم معرفی شد.

این شرکت می‌گوید هدف از توسعه این ربات جایگزین کردن آن با ماموران پلیس و نگهبانان خصوصی نیست، بلکه برای پر کردن نقاط کور در نظر گرفته شده است.

برای آگاهی از جدید ترین اخبار و دانستنی ها به سابت factplus.ir مراجعه فرمایید.

برای آگاهی از جدید ترین اخبار تکنولوژی  به وبلاک newstec.blogfa.com مراجعه کنید

 

روشی برای کوچک کردن اشیا در مقیاس نانو

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,
محققان روشی نوین برای کوچک کردن اشیا سه بعدی ارائه کرده اند که در آن از لیزر استفاده می شود. 

 به گزارش مهر به نقل از دیلی میل، محققان دانشگاه MIT روشی برای کوچک کردن کوچک کننده ابداع کرده اند که می تواند اندازه سازه های سه بعدی را به اندازه یک هزارم حجم واقعی شان بکاهد.

دانشمندان می توانند مواد مختلفی مانند فلزات، نقاط کوانتومی و دی ان ای را در قالب پلیمری قرار دهند و به وسیله اشعه لیزر آنها را کوچکتر کنند.

این فرایند که implosidon fabrication نام دارد، در حقیقت برعکس فرایند انبساط میکروسکوپی است.

محققان مولکول های مخصوصی را استفاده می کنند که برای بزرگتر کردن اشیا، شارژ منفی بین مولکول ها را مسدود می کند. به این ترتیب مولکول هایکدیگر را دفع  نمی کنند و در نتیجه منقبض می شوند.

محققان معتقدند کوچک کردن ساختارهای ریز در بسیاری از حوزه ها از جمله پزشکی و برای تولید ربات در مقیاس نانو کارآمد است.

ادوارد بویدن یکی از استادیاران رشته مهندسی بیولوژی در دانشگاه MIT می گوید: این روشی برای قرار دادن هرگونه ماده در یک الگوی سه بعدی در مقیاس نانو است.

محققان با استفاده از روش جدید می توانند هر شکل و ساختاری را بسازند.

آنها پس از قرار دادن مواد مختلف در قالب های پلیمری، آن را کوچک می کنند و ساختارهایی با یک هزارم حجم اولیه تولید می کنند.

با کمک این روش می توان اشکال مختلف از جمله کره های توخالی گرفته تا زنجیره های میکروسکوپی را ساخت.

محققان با استفاده از میکروسکوپ دوفوتونی که امکان بررسی درون یک ساختار را فراهم می کند، مولکول های فلورسنت را به نقاط خاصی متصل کردند. این مولکول ها مانند لنگرهایی عمل می کنند که می توانند به مولکول های دیگر متصل شوند.

بویدن در این باره می گوید: این مولکول های لنگر مانند با کمک نور به نواحی مورد نظر متصل می شوند و سپس می توان آنها را به مولکول های دیگر متصل کرد.

برای آگاهی از جدید ترین اخبار و دانستنی ها به سابت factplus.ir مراجعه فرمایید.

برای آگاهی از جدید ترین اخبار تکنولوژی  به وبلاک newstec.blogfa.com مراجعه کنید

بعد از قورت دادن آدامس چه اتفاقی در بدن می افتد؟


قورت دادن آدامس خطرناک است؟


حتما شما هم در زمان کودکی آدامس های زیادی قورت داده اید و از والدینتان هشدارهای مختلفی درباره مضرات قورت دادن آدامسشنیده اید . یکی از این هشدارها به باقی ماندن 7 ساله آدامس در معده اشاره دارد . آیا این گفته حقیقت دارد ؟ آیا می دانید پس از قورت دادن آدامس چه اتفاقی در بدن می افتد؟


جویدن و قورت دادن آدامس


آدامس از مواد طبیعی و مصنوعی (ضمغ آدامس یا رِزین)، نگه دارنده ها، طعم دهنده ها و شیرین کننده ها تشکیل شده است. بدن می تواند شیرین کننده ها مثل قند را جذب کند و اگر از آدامس های قنددار استفاده کنید، می تواند کالری خیلی زیادی وارد بدنتان کند.

آدامس در معده توسط اسید هیدروکلریک هضم و نابود می شود اما ماده پلاستیکی موجود در آدامس که نوعی پلیمر به نام بوتیل است به طور کاملاً مصنوعی ساخته می شود ودستگاه گوارش بدن انسان قادر به هضم آن نیست و توسط روده ها از بدن دفع می شود.


با قورت دادن آدامس چه میشود؟


وقتی که آدامس را می جویم زبان مولکول های بزرگ آدامس را توسط آنزیم های خود می شکند و آن ها را تجزیه می کند اما وقتی به علت عدم تمرکز آدامس را قورت می دهید معده نمی تواند لاستیک موجود در آدامس را هضم کند و پس از گذشت یک یا دو روز آدامس مانند هر ماده خوراکی دیگری همان مسیر همیشگی را طی می کند و از طریق مدفوع از بدن دفع می شود.

قورت دادن آدامس در بخش های داخلی بدن انسدادی را به وجود نمی آورد و باعث به هم چسبیدن اندام های داخلی شما نمی شود اما اگر یک آدامس خیلی بزرگ یا چند آدامس کوچک را با هم قورت دهید ممکن است دستگاه گوارش شما را مسدود کند.


خطرات قورت دادن آدامس توسط کودکان


این اتفاق بیشتر در مورد کودکان که اندازه اندام های آنان کوچک تر است،صدق می کند. در موارد نادری، تکه های بزرگ آدامس بلعیده شده با یبوست در کودکان همراه شده و باعث انسداد گوارش در کودکان می گردد. آدامس مانند خوراکی های دیگری چون ماکارونی ، گوشت و یا دانه های آجیل هضم و خارج می شود با این تفاوت که کمی سخت تر جذب می شود. 

چرا خلاقیت و نوآوری اهمیت دارد؟

نوآوری ها هیچ گاه نتیجه کار و کوشش و تفکر یک یا چند انسان با استعداد و نابغه نیستند، بلکه حاصل جمع مشارکت هزاران و حتی ده ها هزار نفرند که در زمینه خاصی فعالیت خاصی به عمل می آوریم، در التقاط و تجمع با نتایج کار دیگران در همان حوزه، تعیین کننده پیشرفت است.

 

نوآوری ها حاصل جمع مشارکت هزاران و حتی ده ها هزار نفرند

ضرورت و اهمیت خلاقیت و نوآوری

نوآوری ها هیچ گاه نتیجه کار و کوشش و تفکر یک یا چند انسان با استعداد و نابغه نیستند، بلکه حاصل جمع مشارکت هزاران و حتی دهها هزار نفرند که در زمینه خاصی فعالیت خاصی به عمل می آوریم، در التقاط و تجمع با نتایج کار دیگران در همان حوزه، تعیین کننده پیشرفت است. عدم تغییر و تحول را می توان نمایانگر انحطاط تدریجی تلقی کرد.


ادامه مطلب ...

سیاره‌ای با اتمسفری مملو از هلیوم کشف شد

اخبار,اخبار علمی

محققان سیاره‌ای خارج از منظومه شمسی رصد کرده‌اند که از اتمسفر آن گاز هلیوم خارج می‌شود و شبیه یک بالن است.

به نقل از فیز، ستاره شناسان یک سیاره دوردست کشف کرده اند که دراتمسفر آن انبوهی از گاز هلیوم وجود دارد و به نظر می رسد شبیه یک بالن است.

گروهی از محققان بین المللی از جمله جسیکا اسپایک و دیوید سنگ از دانشگاه اکستر متوجه شده اند این گاز از اتمسفر  HAT-P-۱۱b خارج می شود. این سیاره خارج از منظومه شمسی ۱۲۴ سال نوری با زمین فاصله دارد و در صورت فلکی Cygnus وجود دارد.

در این کشف محققان دانشگاه ژنو نیز نقش داشتند. آنها با استفاده از ابزاری به نام Carmenes  این کشف را انجام داده اند. ابزار مذکور روی تلسکوپ ۴ متری کالارآلتو اسپانیا نصب شده است.

این نخستین باری است که اطلاعات نشان دهنده سرعت اتم های هلیوم در بخش بالایی سیاره خارج از منظومه شمسی هستند. این سیاره ابعادی مشابه نپتون دارد. گاز هلیوم شبیه ابری است که از این سیاره خارج می شود.

محققان معتقدند این تحقیقی بنیادین است که می تواند درک انسان از شرایط اتمسفری عجیب در برخی از سیارات خارج از منظومه شمسی با دمای بسیار بالا را توضیح دهد.

برای آگاهی از جدید ترین اخبار و دانستنی ها به سابت factplus.ir مراجعه فرمایید.

برای آگاهی از جدید ترین اخبار تکنولوژی  به وبلاک newstec.blogfa.com مراجعه کنید